Trip dag 2 en dag 3 - Reisverslag uit Ellatanabaddegama, Sri Lanka van paulenmarijkeinsrilanka - WaarBenJij.nu Trip dag 2 en dag 3 - Reisverslag uit Ellatanabaddegama, Sri Lanka van paulenmarijkeinsrilanka - WaarBenJij.nu

Trip dag 2 en dag 3

14 Maart 2020 | Sri Lanka, Ellatanabaddegama

Vrijdag 13 maart.

Vanmorgen wakker geworden op 600 meter boven de stad in de bergen. Na een stevig ontbijt was het tijd voor een lange rit omhoog naar de thee plantages. Het hoogste punt ligt hier op ongeveer 1900 meter. Hoe hoger we gingen hoe meer plantages we zagen. In de brandende zon zagen we af en toe enkele thee plukkers ( voornamelijk vrouwen en soms van één gezin moeder/dochter ) werken op de plantages. Ze werken gemiddeld 8 uur per dag en plukken ongeveer 20 kilo p.p. Ze verdienen ongeveer per dag tussen de 750 en 1000 roepies dit is omgerekend €3,66/€4,88). Aangekomen bij de thee fabriek kregen we een rondleiding wat het thee proces allemaal inhoud. Erg interessant hoeveel werk er in zit om thee te maken en hoeveel soorten thee er zijn! Na de rondleiding een bakje thee of course. Ook hebben we enkele soorten thee gekocht voor thuis. De volgende stop was de de beroemde treinreis door de bergen van Sri Lanka. Aangekomen bij het vertrekpunt Nano-Oya, vanuit hier vertrekken we naar het plaatsje Ella. Een rit van ongeveer 64 kilometer, op een hoogte van ongeveer 1800 meter, en deze rit duurt ongeveer 2,45 uur. De trein rijd met een gangetje van 32 kmh door het prachtig landschap van sri lanka. Je kan dus alles op je dooie gemak zien. Onderweg zie je thee plantages, berglandschap, watervallen, dorpjes, grot tunnels en heel veel groen landschap. Wat een adembenemend uitzicht heb je hier. Met geen pen te beschrijven! Na 3 uren kwamen we aan in het plaatsje Ella. Onze chauffeur heeft ons afgezet bij het vertrek punt, en is zelf naar het plaatsje Ella gereden. We zijn vertrokken naar ons hotel ongeveer 2 km van het station. Een prachtig uitzicht over de bergen. Onze gids had een prachtige kamer uitgezocht. Deze kamer was voorzien van originele rotsen die dwars door de slaapkamer liep. Na het diner nog even na gezeten en morgen weer een nieuwe dag.

Zaterdag 14 maart.

Vandaag op de planning het kijken naar de baby olifanten hoe deze worden gevoerd door de verzorgers. En een heuze jeepsafari door de savanne van Sri Lanka.
We vertrokken in de morgen vanuit de bergen op naar beneden naar het plaatsje Udawalawa. Ongeveer een rit van 2 uren. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een enorme waterval. Wat een machtig gezicht om te zien hoe het koude regenwater op de top van de berg zo langs de rots naar beneden denderd. Ook zagen we hier enkele wilde apen rondlopen. Aangekomen bij de baby olifanten werden de olifanten per 2/5 begeleid naar de verzorgers. Hier krijgen ze melk uit een trechter. Daarna kunnen ze zich vol eten aan bladeren. Een prachtig gezicht om die beesten zo te zien. Het waren er wel een stuk of 50. Als ze groot genoeg zijn worden ze vrij gelaten in de natuur. Daarna gingen we naar het hotel en werden we daar opgehaald door de chauffeur. Aangekomen bij het National park Yala reden we door het prachtige landschap. We hadden het idee dat we midden in Afrika waren. Alles gort droog en zoveel groen nog te zien. Hier zagen we wilde olifanten met hun jongen, luipaarden buffels apen krokodillen en nog veel vogelsoorten. Wat een belevenis. Je weet niet waar je moet kijken. Links rechts overal zie je prachtige landschappen beekjes en wild om je heen. Na 4 uren door de wildernis te hebben getourd zijn we richting het hotel gereden. Nog vol ongeloof wat voor verschillende soorten natuur gebieden Sri Lanka heeft te bieden! We zagen onderweg de zon prachtig rood ondergaan achter de bergen. Wat een fantastische dag hebben we gehad. Morgen vertrekken we weer naar het guesthouse in aluthgama.

Ook hier hebben we al het nieuws op de voet gevolgd mbt het coronavirus. Wat vreselijk!! Hierdoor hebben we ook met siri overleg gehad want wij willen nu weg, al sinds vrijdag bezig om met de luchtvaartmaatschappij in contact te komen, telefonisch niet mogelijk, alleen per mail, en dan geven ze geen antwoord. Morgen kan hij proberen om wat voor ons te doen, zijn schoonzoon werkt bij emirates.. We hopen echt morgen weg te kunnen ipv a.s Woensdag! Iedere dag komen er meer regels bij.

Groetjes Paul en Marijke

• 15 Maart 2020 - 10:21

Tiny:

Wat fijn dat jullie nog wat hebben genoten van al het moois wat srilanka te bieden heeft.
    Om ticket om te boeken is misschien nog een dingetje.
    Afwachten dus.
    Veel liefs van ons

• 15 Maart 2020 - 10:31

Hannie:

Jim ha my wer meinom ..prachtig!

Begryp hiel goed dot jim der no sa snel mogelijk wei wolle.
    Hoop echt dot dit ek sa snel mogelijk gebeurd!

Pas goed op elkoar!
    Leafs en kroep ❤

• 15 Maart 2020 - 12:54

Gellie :

Wat een prachtige belevenis weer, erg jammer dat het nu zo uitkomt met het corona virus dat is wel een domper op zo n mooie reis. Ik hoop dat jullie morgen naar huis kunnen veel succes met jullie terugreis. Groetjes van gellie